تحقیق مدیریت کیفیت


تحقیق در مورد مدیریت کیفیت

فهرست مطالب

شماره صفحه

چگونگی ایجاد سیستمهای یکپارچه مدیریت کیفیت تا

درآمدی بر نگرش سیستمی در مدیریت کیفیت تا

تاثیر متقابل مدیریت کیفیت و دانش ، خلاقیت و نوآوری تا

تا

افزایش درجه پایداری و کارآئی سیستمهای مدیریت و مهندسی کیفیت با

استفاده از تکنولوژی اطلاعات

جایگاه فنونمهندسی کیفیت در ثبت سیستمهای مدیریت کیفیت تا

تحلیل نقش مدیریت کیفیت در ارزش افزوده سازمانهای صنعتی تا

تا ISO 7 همسوئی مدیریت کیفیت جامع و 9000:2000

ارائه مدلی جهت ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در پروژه تا

نقش مدیریت کیفیت در ایجاد مزیت رقابتی در عرصه اقتصاد نوین جهانی تا

نقش مدیریت منابع در مدیریت کیفیت و توسعه پایدار تا

مدیریت کیفیت و جهانی کردن اقتصاد ملی تا

تعالی متدولوژی تا ISO در بستر سیستم مدیریت کیفیت SIX SIGMA

مهندسی مجدد و مدیریت کیفیت فراگیر کلید فرآیند بهبود و نوسازی

سازمانها

چگونگي ايجاد سيستم هاي يكپارچه مديريت كيفيت

مقدمه

براساس تحقيقات انجام شده ، درصد رضايت مندي سازمان از بكارگيري سيستم هاي مديريت كيفيت

بخصوص سري ايزو ٩٠٠٠ ) به تنهايي در حدود ٢٠ تا ٤٠ درصد مي باشد و حتي مواردي مشاهده شده كه بسياري

از سازمانهاي معروف و موفق جهان تصميم به لغو گواهينامه خود و برچيدن اين سيستم از سازمان خود گرفته اند .

همچنين در اين خصوص ، بعضي از سازمانهايي كه برنده جايزه هاي مهم كيفيت نيز بوده اند مواجه با كاهش سود و

حتي ورشكستگي شده اند .

حال سوال اساسي اينست كه چگونه ممكن است كه اين سازمانهاي معروف و مشهور جهان داراي اينچنين عملكرد

ضعيف و نامطلوبي باشند ؟ و آيا در واقع تمام اين سيستم هاي گوناگون مديريتي باعث انحراف از واقعيت هاي

سازمان ميباشد؟ آيا همگي آن در تضاد با عملكرد مطلوب سازمان مي باشند ؟

همه يا هيچ ؟

براساس تحقيقات انجام شده توسط نگارنده اين مقاله ، اكثر سازمان هاي موفق در سراسر جهان بطور معمول در

حدود ٦ تا ١٠ نوع از سيستم هاي مديريت را در مجموعه فعاليت هاي خود بكار گرفته اند . كه اين موضوع براي

اكثر مديران سازمان باعث سردرگمي در مورد چگونگي ارتباط آنها با يكديگر ( سيستم ها ) ، وجود تضاد بين آنها و

اولويت بندي آنها شده است . بطور كلي سه استراتژي جهت بكارگيري اين سيستم ها پيشنهاد شده است كه

عبارتند از :

• از هيچكدام استفاده نشده و مديران براساس تجربيات و مهارت هاي شخصي خود فعاليت

سازماني خود را كنترل و هدايت كنند .

• انتخاب يكي از سيستم ها براساس اينكه كداميك از آنها مناسب با ساختار و محدوديت هاي

سازماني بوده و بعنوان تنها راهكار بيان مي شود .

• انجام تمام آنها با تشخيص اينكه هر يك از اين سيستم ها منافع منحصر بفردي را به سازمان

ارائه مي كنند و بنابراين بكارگيري تمام آنها بطور همزمان باعث حداكثر ساختن كل سود

مي گردد.

• اما كدام استراتژي درست مي باشد ؟ آيا بايستي سيستم ايزو ٩٠٠٠ را اجراء كرد يا سيستم

EFQM هدف گذاري متوازن به تنهايي كارا مي باشد ؟ آيا سيستم برنامه ريزي عملياتي و سيستم

هردو به يك نتيجه يكساني مي رسد ؟ با ارزيابي و بررسي يافته هايي كه از نظرسنجي هاي سيستم

هاي موفق و ناموفق مديريتي بدست آمده ، دو نتيجه واضح و شفافي حاصل مي شود .

چگونگي ايجاد سيستم هاي …

اول اينكه هر چند تا از سيستم هاي مديريتي را كه انتخاب مي شوند بايستي همگي آنها در يك سيستم مديريت

يكپارچه متمركز شوند و دوم اينكه چگونگي و تعداد انتخاب سيستم هايي كه يكپارچه مي شوند بستگي به مشكلات

ومسائلي دارند كه بايستي توسط آنها برطرف وحل شوند .

• سيستم هاي يكپارچه مديريت :

ISO بطور كلي تمام تحولات و تغييراتي كه در ايده ها و نظريات مديريتي اتفاق افتاده است ، مثل تبديل : 9000

ايجاد سيستم هاي ارزشي مثل سيستم ارزش افزوده ، و غيره ..... همگي ، ISO 9000 : 1994 به 2000

جهت بهبود و برآورد بهتر نيازهاي عمليات سازماني مي باشند .

در واقع آنچه كه اين بهبودها به آن دست يافته اند ، تغيير در نوع نگرش و تاكيد بر دو محور اساسي در سازمان مي

باشند كه محور اول انتقال از نگرش درونگرايي وتوجه به ظواهر داخلي به نگرش برونگرا و توجه به علائق خارجي (

سازمان ) جهت دستيابي به بازار بهتر مي باشد و محور دوم ، انتقال از نگرش تك بعدي ، تاكيد بر عرضه محصول با

كيفيت به يك نگرش فراگير و همه جانبه كه در برگيرنده تمام نيازمنديهايي كه جهت برآورده ساختن انتظارات

گروه هاي ذينفع در سازمان مي باشد

فرمت فایل : PDF

تعداد صفحات : 155

 


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2158 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 155

حجم فایل:7,829 کیلوبایت

 قیمت : 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل